• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Zelfstandigheid & zelfvertrouwen

Omdat aankleden zoveel moeite kost en dus eindeloos duurt, hielp ik mijn dochter heel veel. Het is goed geweest dat ik haar op een gegeven moment meer zelf heb laten doen want pas toen is ze het beter zelf gaan leren.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Ook kinderen met CP zullen als ze ouder worden steeds meer dingen zelf willen doen. Om überhaupt iets zelfstandig te willen en kunnen doen, is het belangrijk dat een kind zelfvertrouwen heeft, dat het positief over zichzelf denkt en zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt. Ook wanneer een kind vanwege zijn beperking weinig zelf kan, is het belangrijk hem zoveel mogelijk eigen regie te geven en zelf de wereld te laten ontdekken. Dat is ook goed voor zijn zelfvertrouwen.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Elke schooldag begint met een strijd. Achmed (4 jaar) moet zich aankleden, maar hij doet er eindeloos lang over vanwege zijn beperkte handmotoriek. Je weet niet meer wat je er mee aan moet. Hoe reageer jij?

Je spoort je kind aan om zichzelf sneller aan te kleden. Je probeert duidelijk te maken dat er anders geen tijd is om na het ontbijt nog een spelletje te doen.
Door aan te geven wat de consequentie kan zijn van het treuzelen - geen tijd meer voor een spelletje - leer je je kind na te denken over de gevolgen van zijn gedrag.

Actie:Ik laat mijn kind in het weekend en ’s avonds bij het uitkleden zelf oefenen en stimuleer hem daar waar ik kan.

Toevoegen aan actielijst
Als er tijd voor is, trek je meer tijd uit voor het aankleden en het samen beginnen. Je spreekt precies af wat je kind zelf doet en met welk onderdeel jij helpt. Je blijft bij je kind.
Als je samen met je kind begint en helpt om een deel zelfstandig te doen, zie je waar nog hulp bij nodig is en waar niet. Blijf figuurlijk op je handen zitten als dit langzaam, maar goed gaat. Door te benoemen wat het zelf kan, bevorder je zijn zelfvertrouwen. Je kind krijgt een positief zelfbeeld: ‘Dat kan ik zelf’. Omwille van de tijd wil je vaak helpen maar hierdoor ontneem je je kind de kans het zelf te leren. Bedenk dat dit oefenen niet op alle momenten kan.

Actie:Ik neem voldoende tijd voor het begeleiden van het aankleden. Ik maak duidelijke afspraken over wat mijn kind zelf doet en waar ik hulp bij bied. Ik doe dit alleen op momenten dat we hier ook echt de tijd voor hebben, zoals in het weekend of op een vrije dag.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips over hoe je je kind kunt helpen met zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Klik op de tip voor meer informatie.

Bedenk op welke manier je kind wel mee kan doen met een activiteit.

Misschien kan je kind bepaalde dingen niet zelfstandig uitvoeren. Wellicht kan het wel op een andere manier meedoen. Maak hier gebruik van.

  • Als een voetbalspel niet gaat, kan je kind misschien wel scheidsrechter zijn.
  • Een bloem plukken lukt niet, maar alle geplukte bloemen vasthouden kan wel.
Laat je kind zelf keuzes maken.

Een trui of broek uit de kast pakken kan lastig zijn, maar je kind kan wel aangeven welke kleur het vandaag aan wil naar school.

Leer je kind om hulp te vragen.

Als je kind iets zelf niet kan, kan het wel vragen om hulp. Zo wordt je kind minder afhankelijk van andere mensen. Het bepaalt zelf wat en wanneer het iets nodig heeft. Je kind wordt er zelfstandig van. Voor mensen in de omgeving is dat ook fijn.

“Vraag zelf aan oma: Wil je een rietje voor me pakken?”

Erken en benoem de kleine stapjes in vooruitgang.

Ook als het gaat om kleine stapjes die je kind zet, reageer je positief. Je hoeft je kind niet overmatig te prijzen.

“Het is moeilijk voor je, dat zie ik. Maar je hebt goed doorgezet!”

Geef je omgeving tips en adviezen.

Een kind wil niet als een porseleinen pop verzorgd worden. Het wil net als anderen zelf dingen doen.

  • Vertel andere mensen dat jouw kind vaak zelf om hulp kan vragen.
  • Als spreken moeizaam gaat, help je kind dan met een belletje, knop of spraakcomputer zodat hij zelf aandacht kan vragen.
Een eetapparaat kan zelfstandigheid vergroten.

Kinderen die door hun beperkingen moeilijk zelfstandig kunnen eten, kunnen baat hebben bij een eetapparaat. Ze drukken op een knop, waardoor een lepel naar hun mond gaat en ze zelf een hap kunnen nemen. Het gevoel van zelfstandigheid neemt hierdoor toe. En dat leidt weer tot meer eigenwaarde.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2025
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.