• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen (13-18 jaar)

Ik zie steeds beter dat mijn  kind zich terugtrekt of dwars wordt, wanneer hij te weinig eigen regie krijgt. Te weinig mogelijkheden krijgen om méé te doen, kan funest zijn.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

In de puberteit gaan jongeren op weg naar een zelfstandig leven. Veel zaken die je eerst als ouder voor ze deed of regelde moeten ze nu zelf leren doen. Vaak vinden pubers dat ze het zelf kunnen, maar in de praktijk blijkt dat (enige) begeleiding in dit proces naar zelfstandigheid nog nodig is. Soms zijn kinderen met CP passief of afwachtend, omdat ze gewend zijn dat er veel voor ze wordt gedaan. Daarmee geef je in feite de boodschap ‘Dat kun jij niet’. Dat is niet bevorderlijk voor een positief zelfbeeld. Ze hebben een zetje nodig om uiteindelijk zelfstandige volwassenen te worden die vertrouwen hebben in hun mogelijkheden: ‘Dat kun je zelf wel!’

Als ouder moet je je kind meer ruimte en vrijheid gaan geven. Dat is vaak lastig bij een kind met CP dat juist zoveel extra zorg en aandacht nodig heeft (gehad). Door de persoonlijke verzorging stap voor stap over te dragen aan professionals, krijg je een natuurlijkere opvoedingsrelatie met je kind. Ook leer je hem om verantwoordelijk te worden voor zijn persoonlijke verzorging.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Jason (14 jaar) komt boos thuis. Hij vertelt dat de hele klas naar de bioscoop gaat. Een paar klasgenoten zeiden tegen hem: ‘Jij kunt zeker niet mee, hè? In die rolstoel?’

Je zegt: ‘Ze kunnen toch rekening met je houden en een activiteit uitzoeken waarbij je gewoon mee kunt doen!’
Andere mensen zien de moeilijkheden, niet de mogelijkheden. Het is goed om je kind te leren om met klasgenoten (en leerkrachten) in gesprek te gaan en zelf met oplossingen te komen. Als je in gesprek gaat, zijn er vast ook klasgenoten die je kind willen helpen als dat nodig is. Stimuleer hem om zelf in gesprek te gaan, bedenk samen alvast mogelijke oplossingen. Dat geeft hem zelfvertrouwen.

Actie:Ik stimuleer mijn kind om zelf in gesprek te gaan met leeftijdgenoten om te zoeken naar mogelijkheden, zodat hij toch mee kan doen met een activiteit of uitstapje.

Toevoegen aan actielijst
Je zegt: ‘Misschien moet je even bellen naar de bioscoop. Die is waarschijnlijk wel rolstoeltoegankelijk. Dan kun je gewoon mee, hoor.’
Het is goed dat je kind leert om zelf uit te zoeken welk locaties rolstoeltoegankelijk zijn. Op deze manier wordt hij verantwoordelijk voor zijn uitgaansleven. Zo kan hij samen met vrienden en klasgenoten bekijken op welke manier hij mee kan doen.

Actie:Ik leer mijn kind om zelf uit te zoeken of een locatie rolstoeltoegankelijk is, zodat hij dat verder zelf kan regelen met zijn vrienden.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips om je kind te helpen met zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Klik op de tip voor meer informatie.

Zorg dat je op elke leeftijd van je kind weet wat de gevolgen van CP zijn voor jouw kind m.b.t. gedrag, emotionele ontwikkeling en leren.

Het gedrag kan veranderen door de ontwikkeling van de hersenen en omdat er op iedere leeftijd weer andere eisen aan je kind worden gesteld. Als je weet wat de gevolgen van de hersenbeschadiging bij jouw kind kunnen zijn, kun je gemakkelijker inschatten wat je wel en niet van je kind kunt verwachten.

  • Zoek uit waarom je kind een taak niet goed kan uitvoeren. Als je kind een taak niet of niet binnen de tijd af heeft, kan dit komen door de motorische beperkingen van je kind. Maar het kan ook te maken hebben met de mate waarin je kind in staat is zich te concentreren of informatie in zijn werkgeheugen op te slaan.
  • Vraag eventueel een extra gesprek aan met de revalidatiearts om hier meer over te weten te komen.
Probeer samen uit te zoeken of je kind iets niet wil/ niet doet door CP of door pubergedrag.

Als je puber weinig gemotiveerd is om dingen zelfstandig te doen, probeer dan te achterhalen of dit te maken heeft met CP of met de puberteit. Ga hierover in gesprek met je kind:

Ga samen met je kind na of iets niet lukt omdat het te lastig is, omdat je kind te moe is na een lange schooldag of om dat het geen zin heeft. Hoe gaat dit op andere momenten? Vergelijk wat hij kan in verschillende situaties of op verschillende momenten van de dag.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.