• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

  • Inleiding
  • Slapen
  • Eten/voeding
  • Overzicht & energie

Overzicht & energie

Kinderen met CP kunnen moeite hebben met overzicht krijgen en houden van hun dagprogramma en de hoeveelheid energie die zij hebben.  Ook op oudere leeftijd kan dit nog een rol spelen. Omdat de spasticiteit heel wat hun lijf vraagt, zijn kinderen en jongeren met CP eerder vermoeid en kunnen zij ‘een vol hoofd’ hebben. Dit maakt het extra belangrijk om goed te kijken naar wat bij jouw kind past en wat hij nodig heeft. Jonge kinderen kunnen nog niet goed vooruit kijken of plannen. Daarom geeft een duidelijk dagritme of een vaste volgorde van activiteiten ze houvast. Hoe meer duidelijkheid je als ouder geeft, hoe meer houvast een kind heeft. Dat geeft een gevoel van veiligheid. Daarom vinden jonge kinderen het ook zo fijn om heel vaak hetzelfde boekje samen te lezen. Werken met picto’s op jongere leeftijd en hulp bij het gebruik van een agenda of telefoon op oudere leeftijd, kan helpen. Als kinderen weten wat ze te wachten staat op een dag, kunnen ze hun energie beter verdelen.  Hierdoor zijn overgangen naar nieuwe situaties ook makkelijker te maken. Als je kind op een dag (te) veel energie verbruikt heeft, kan hij dit natuurlijk prima de dag erna inhalen door het wat rustiger aan te doen.

Algemene tips m.b.t. overzicht en energie

  • Bereid je kind voor
    Soms kunnen kinderen en jongeren met CP zich erg vast houden aan bepaalde patronen. Vertel veranderingen in het dagprogramma op tijd, zodat jouw kind zich kan voorbereiden op de verandering. Laat jouw kind bijvoorbeeld zelf een ander kaartje op het picto-bord hangen of pas samen met je kind de week-dagagenda aan.
  • Kleine stappen
    Bij het aanleren van nieuwe vaardigheden, bijvoorbeeld zelf aankleden, is het belangrijk dat kinderen dit ook direct op de goede manier leren. Een ‘verkeerde’ aanpak weer afleren, is vaak moeilijk voor kinderen. Zorg dat duidelijk is wat er moet gebeuren, hoe je kind het moet doen, wanneer hij iets moet doen, waar de taak moet worden uitgevoerd en wie het moet doen en kan helpen.

  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.