• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen (5-12 jaar)

Door mijn dochter soms even alleen thuis te laten, net als leeftijdgenoten, voelt zij zich stoer en trots. Het kost mij moeite, want haar beperkingen zijn enorm, maar ik weet dat het belangrijk voor haar is.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Het kan een uitdaging zijn om de juiste balans te vinden tussen ondersteunen en begeleiden van je kind en je kind dingen zelf laten doen en laten ontdekken. Kinderen die meer zijn aangedaan, hebben dikwijls minder mogelijkheden om dingen zelfstandig te doen. Dit betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn. Zelfstandigheid is immers meer dan de dingen zelf doen. Zelfstandigheid gaat ook over zelf keuzes maken, hulp vragen en bepalen. Dat geeft zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Bovendien hebben kinderen met een beperking vaak van nature een sterk doorzettingsvermogen en een grote wilskracht. Maak er gebruik van!


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Sanne (10 jaar) wil in haar eentje naar de supermarkt. Sanne is slecht verstaanbaar. Ook kan ze door haar beperkte handfunctie niets uit een rek pakken. Je twijfelt of je akkoord moet gaan met haar plannetje. Bovendien vind je het spannend dat ze zelfstandig deelneemt aan het verkeer ook al is de supermarkt vlakbij huis. Wat doe jij?

Je zegt dat je het (nog) spannend vindt. Je kind mag niet in haar eentje naar de supermarkt.
Omdat je aangeeft waarom je kind niet mag gaan, ontstaat er meer begrip. Mogelijk kunnen jullie samen oplossingen bedenken waardoor jouw angst afneemt. Zet samen stapjes. Daardoor krijgt je kind meer zelfvertrouwen en zal het jou beter lukken om vertrouwen op te bouwen.

Actie:Ik deel mijn zorgen maar help mijn kind tevens om kleine stapjes naar zelfstandigheid te zetten.

Toevoegen aan actielijst
Je vindt het spannend, maar je laat je kind wel alleen gaan. Voor de zekerheid plak je het boodschappenbriefje, jouw telefoonnummer en het geld op het rolstoelblad.
Als je kind vanwege zijn beperking iets niet (gemakkelijk) kan, kan creativiteit heel waardevol zijn. Bespreek samen wat er wel mogelijk is. Zo zorg je ervoor dat je kind stap voor stap zelfstandig wordt en een positief zelfbeeld krijgt.

Actie:Ik zoek samen met mijn kind naar mogelijkheden om meer dingen zelfstandig te doen en zet mijn eigen zorgen zoveel mogelijk opzij.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips over hoe je je kind kunt helpen met zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Klik op de tip voor meer informatie.

Ga op zoek naar manieren om taken wat gemakkelijker te maken en zelfstandigheid te vergroten.

Bedenk telkens of een taak haalbaar is voor je kind. Als je kind veelvuldig boven zijn niveau wordt aangesproken, dan kan je kind nooit voldoen aan de eigen verwachtingen. Het kan zo een onrealistisch zelfbeeld ontwikkelen.

  • Kies voor soepele stoffen en vaker voor klittenband. (Kies geen strakke kleding met knopen.)
  • Laat je kind een deel van de taken doen en help alleen bij het deel dat echt (nog) te moeilijk is, zoals het dichtdoen van een rits.
  • Maak gebruik van aangepast speelgoed, aangepaste communicatiemiddelen en besturingsknoppen. Laat je kind dingen zelf uitproberen.
Laat je kind het proberen op zijn/haar eigen manier.

Sommige ouders zijn geneigd alles voor hun kind te doen en te regelen. Toch kan ook een kind in een rolstoel op zijn manier helpen met afruimen. En ook een kind dat een slechte handfunctie heeft, wil weleens ervaren hoe het is om zijn tanden te poetsen. Dus geef hem die tandenborstel en laat hem spullen naar de keuken brengen.

Onderzoek de mogelijkheden van spraakcomputers.

Wanneer je kind niet of moeizaam spreekt, is het lastiger om in contact te komen met anderen. Een spraakcomputer heeft vele mogelijkheden. Verplaats je zo veel mogelijk in je kind. Wil het ergens om kunnen vragen of wil het ook gekke geluiden kunnen maken en anderen aan het lachen maken? Laat de spraakcomputer op deze manier zijn persoonlijke hulpmiddel worden.

Overleg met je kind in welke situatie het zelfredzaam is als het gaat om spreken en in welke situatie (nog) niet. Vraag over welke mogelijkheden een spraakcomputer moet beschikken.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.