Ieder kind is wel eens boos, verdrietig, bang of dwars. Deze emoties horen bij een normale en gezonde ontwikkeling van een kind. Maar als boosheid, verdriet of angst vaak voorkomen en de emoties het dagelijks leven en de activiteiten beperken, spreken we over emotionele of gedragsproblemen. Of gedrag afwijkend is, hangt af van leeftijd, frequentie, (opvoedings)situatie en draagkracht van de omgeving. Zo is het voor een kind van twee jaar nog volstrekt ‘normaal’ om even te huilen bij het afscheid van ouders bij de peuterspeelzaal. Bij een kind van tien jaar dat naar school gaat, is dit een ander verhaal.
Ongeveer een kwart tot de helft van de kinderen met CP blijkt last te hebben van emotionele en gedragsproblemen:
De oorzaken van problemen in gedrag en emotie bij CP liggen in het sociaal en cognitief functioneren in combinatie met de bestaande hersenbeschadiging. Daarnaast speelt opvoeding een belangrijke rol bij het ontstaan en verminderen van problemen in gedrag en emotie bij kinderen met CP.
Lees hier meer over dit onderwerp of in de BOSK-uitgave Gedrag en emotie bij kinderen met CP.
Wanneer problemen hardnekkig zijn kunnen de revalidatiearts, de interne begeleider of de (reeds betrokken) psycholoog/orthopedagoog meedenken, ondersteunen en zo nodig verwijzen voor verdere hulp. Meestal verwijzen ze naar een kinder- en jeugdpsycholoog of orthopedagoog om de emotionele problemen en gedragsproblemen uitgebreider in kaart te brengen. Wanneer zijn de problemen ontstaan en wat houden ze precies in? Hoe is het verloop geweest? Wat is er al gedaan? Hoe ziet de (medische) voorgeschiedenis eruit? Ook de achtergrond van het gezin, de schoolomgeving en de complete ontwikkeling van het kind komen aan bod. Na deze inventarisatie wordt gezamenlijk bekeken hoe de problemen kunnen worden aangepakt. Er wordt een behandelplan opgesteld waarin verschillende vormen van begeleiding in kunnen worden opgenomen.
Bij problemen in gedrag en emotie zijn meerdere vormen van hulp beschikbaar:
Deze hulp kan op verwijzing van huisarts, revalidatiearts en soms school, afhankelijk van de regio waarin het kind woont, poliklinisch/op afspraak plaatsvinden binnen een revalidatiecentrum, een afdeling medische psychologie van een ziekenhuis, een instelling voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ), bij een vrijgevestigde kinder- en jeugdpsycholoog of bij een schoolpsycholoog.
Belangrijk is dat de betreffende psycholoog of orthopedagoog bekend is met CP en/of andere chronische ziekten én dat hij/zij geregistreerd is in het BIG-register (wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg).