• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen (0-4 jaar)

Omdat aankleden zoveel moeite kost en dus eindeloos duurt, hielp ik mijn dochter heel veel. Het is goed geweest dat ik haar op een gegeven moment meer zelf heb laten doen want pas toen is ze het beter zelf gaan leren.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Ook kinderen met CP zullen als ze ouder worden steeds meer dingen zelf willen doen. Om überhaupt iets zelfstandig te willen en kunnen doen, is het belangrijk dat een kind zelfvertrouwen heeft, dat het positief over zichzelf denkt en zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt. Ook wanneer een kind vanwege zijn beperking weinig zelf kan, is het belangrijk hem zoveel mogelijk eigen regie te geven en zelf de wereld te laten ontdekken. Dat is ook goed voor zijn zelfvertrouwen.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Bas (3 jaar) kan zijn armen en handen heel beperkt gebruiken, Hij heeft veel hulp nodig bij het eten. Je bent gewend om hem van jongs af aan elke hap zelf te geven. Je merkt dat het eten steeds langer duurt. Op een dag wordt hij tegendraads en houdt hij zijn mond dicht. Wat doe jij?

Je reageert geïrriteerd, want er is weinig tijd. En je kind moet nu eenmaal eten. Je houdt vol en blijft het eten aanbieden.
Soms ben je gewend om op een bepaalde manier hulp te bieden of iets voor je zoon of dochter te doen. Je vergeet dat een kind als het ouder wordt meer zelf wil doen. Dat is belangrijk voor een positief zelfbeeld. Voor je kind is het niet prettig als het moet eten omdat een ander dat bepaalt. Onderzoek wat je kind kan, eventueel zonder jouw hulp.

Actie:Ik bedenk of er dingen zijn die mijn kind zelfstandig kan doen, eventueel op een aangepaste manier. Zo help ik hem met een positief zelfbeeld.

Toevoegen aan actielijst
Je geeft je kind een halve boterham in zijn knuistje. Je laat hem met rust, zodat je kind de boterham zonder hulp eet. Je neemt het voor lief dat het een kliederboel wordt en je kind niet de meest ideale houding aanneemt.
Zelf doen is soms belangrijker dan netjes eten. Het gevoel van zelfstandigheid neemt toe en dat leidt weer tot meer eigenwaarde. Kies bewust op welk moment netjes leren eten het hoofddoel is, wanneer zelf doen het belangrijkste is en wanneer snel eten (en jouw hulp) nodig is. Leg je kind kort uit waarom je nu voor deze aanpak kiest: ‘We moeten zo naar de opvang, dus daarom help ik je met eten. Morgen mag je het zelf doen.’

Actie:Ik maak een bewuste keuze welk doel het beste past bij dit moment. Gaat het om netjes leren eten met een vork, om het bevorderen van zelfstandigheid of om onvoldoende tijd en dus helpen met eten?

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 1

Hier vind je tips over hoe je je kind kunt helpen met zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Klik op de tip voor meer informatie.

Bedenk op welke manier je kind wel mee kan doen met een activiteit.

Misschien kan je kind bepaalde dingen niet zelfstandig uitvoeren. Wellicht kan het wel op een andere manier meedoen. Maak hier gebruik van.

  • Als een voetbalspel niet gaat, kan je kind misschien wel scheidsrechter zijn.
  • Een bloem plukken lukt niet, maar alle geplukte bloemen vasthouden kan wel.
Laat je kind zelf keuzes maken.

Een trui of broek uit de kast pakken kan lastig zijn, maar je kind kan wel aangeven welke kleur het vandaag aan wil naar school.

Leer je kind om hulp te vragen.

Als je kind iets zelf niet kan, kan het wel vragen om hulp. Zo wordt je kind minder afhankelijk van andere mensen. Het bepaalt zelf wat en wanneer het iets nodig heeft. Je kind wordt er zelfstandig van. Voor mensen in de omgeving is dat ook fijn.

“Vraag zelf aan oma: Wil je een rietje voor me pakken?”

Erken en benoem de kleine stapjes in vooruitgang.

Ook als het gaat om kleine stapjes die je kind zet, reageer je positief. Je hoeft je kind niet overmatig te prijzen.

“Het is moeilijk voor je, dat zie ik. Maar je hebt goed doorgezet!”

Geef je omgeving tips en adviezen.

Een kind wil niet als een porseleinen pop verzorgd worden. Het wil net als anderen zelf dingen doen.

  • Vertel andere mensen dat jouw kind vaak zelf om hulp kan vragen.
  • Als spreken moeizaam gaat, help je kind dan met een belletje, knop of spraakcomputer zodat hij zelf aandacht kan vragen.
Een eetapparaat kan zelfstandigheid vergroten.

Kinderen die door hun beperkingen moeilijk zelfstandig kunnen eten, kunnen baat hebben bij een eetapparaat. Ze drukken op een knop, waardoor een lepel naar hun mond gaat en ze zelf een hap kunnen nemen. Het gevoel van zelfstandigheid neemt hierdoor toe. En dat leidt weer tot meer eigenwaarde.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.