• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met emoties

Soms raakt mijn zoon gefrustreerd als iets niet lukt maar meestal maakt het hem heel verdrietig. Ik heb gemerkt hoe goed het werkt om  hier echt even ruimte voor te maken in plaats van meteen te zeggen dat het wel mee valt en dat het zo goed is dat hij het wel probeerde.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Jonge kinderen ervaren allerlei gevoelens, maar kunnen die nog niet benoemen. Ze moeten leren om woorden te geven aan wat ze voelen. Als ze niet goed kunnen praten, moeten ze leren om dit met pictogrammen duidelijk te maken. Vertel je kind wat je aan hem merkt aan emoties. Zo help je hem.

Peuters hebben door dat ze iemand zijn met gevoelens en gedrag. Ook merken ze dat ze met hun gevoelens en gedrag invloed hebben op andere mensen. Ze zeggen bijvoorbeeld ‘nee’ of willen graag dingen zelf doen.

Als het kind niet alles zelf kan doen, kan het vaak wel een deel van een handeling doen of zelf een keuze maken:

  • Bijvoorbeeld de eerste arm in de jas steken
  • Kiezen of het de rode of de blauwe trui aan wil vandaag

Vanaf 3 jaar kunnen kinderen zich langzaamaan een beetje verplaatsen in een ander. Als ouder kun je veel uitleggen in simpele zinnetjes: ‘Je vriendin huilt, omdat ze pijn heeft’.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Iedere ochtend is het raak. Als Guido uit zijn bed uit, wil hij alles bepalen. Op alles reageert hij met NEE! Iedereen moet op tijd de deur uit, dus is er weinig tijd. Hoe reageer jij?

Ik help mijn kind met aankleden. Ik spoor hem aan om zich verder aan te kleden en maak alvast het ontbijt. Met veel strijd zorg ik dat mijn kind toch op tijd naar school kan.
Op deze leeftijd ontdekken kinderen dat ze een persoontje zijn. Ze willen zelf bepalen, willen zelf dingen doen en zeggen vaak ‘nee’. Dat is een gezonde ontwikkeling, maar soms ook lastig! Help je kind om niet te lang in het ‘nee-gedrag’ te blijven hangen. Je kunt ze een beetje zelf laten bepalen. Geef ze twee mogelijkheden waaruit ze kunnen kiezen: ‘Wil je je blauwe of je rode trui aan?’ ‘Zal ik je helpen met je trui aantrekken of doe je dat zelf?’ ‘Trekken we eerst je trui aan of je broek?’ Het kan ook helpen als je je kind een deel van de handeling zelf laat doen. Je doet bijvoorbeeld het begin van de rits dicht en je kind trekt hem verder omhoog of doet het laatste knoopje zelf dicht. Zo houd je rekening met wat je kind wel en niet kan.

Actie: Ik help mijn kind om uit zijn ‘nee-gedrag’ te komen. Ik geef het twee keuzemogelijkheden.

Toevoegen aan actielijst
Ik laat mijn kind zijn eigen gang gaan. Ik vraag mijn kind om zelf zijn kleren uit te zoeken en als het weigert om het ontbijt op te eten, dan maar niet. Ik wil niet iedere ochtend de strijd aangaan.
Peuters ontdekken dat ze zelf invloed hebben. Ze kunnen heel vasthoudend zijn in hun koppige gedrag. Het is goed om niet steeds de strijd aan te gaan. Maak het voor je kind gemakkelijker om het zelf te doen. Zeg bijvoorbeeld: ‘Roep maar als je je broek aan hebt, dan kom ik even helpen met die lastige knoop.’ Of leg kleding klaar zodat het voor het kind gemakkelijker is om zelf aan te trekken. Bedenk dat ‘zelf doen’ belangrijker is dan ‘op een goede manier doen’. Dus laat hem liever zelf een boterham eten met de vingers, dan dat hij moet worstelen met een vorkje. Kies bewust over welk onderwerp je de strijd wilt aangaan. Laat eventuele andere onderwerpen even rusten. Je kunt niet alles tegelijk aanpakken. Als je de strijd aangaat, houd dan vast op een rustige manier. Uitleggen heeft op peuterleeftijd nog niet veel zin.

Actie: Maak het je kind gemakkelijk om dingen zelf te doen. Organiseer dit vooraf.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips over hoe je kunt omgaan en reageren op de emoties van je kind. Klik op de tip voor meer informatie.

Wees problemen voor!
Voor jonge kinderen met CP kan een verjaardag al snel te druk zijn. Een uitstapje kan onoverzichtelijk zijn. Dat zijn moeilijke situaties voor een kind. Het kan voor hem lastig zijn rustig te blijven. Houd hier rekening mee:

  • Ga niet met je kind naar een drukke verjaardag of ga slechts eventjes.
  • Plan een overzichtelijk uitstapje. In de dierentuin gaan jullie bijvoorbeeld alleen naar de olifanten kijken. Daarna gaan jullie weer naar huis.
Gebruik een kaart met smileys van basisemoties.

Voor jonge kinderen is het nog moeilijk om te verwoorden wat ze nu voelen. Het kan helpen om een kaart met smileys of foto’s met duidelijke gezichtsuitdrukkingen te gebruiken met de basisemoties: boos, bang, blij en verdrietig. Laat je kind de smiley aanwijzen die bij de desbetreffende emotie past. Gebruik deze kaart op een moment dat er nog niks aan de hand is. Zo kun je met je kind de verschillende emoties oefenen en help je jouw kind om de verschillende emoties te leren benoemen. Ook als je kind niet of minder goed kan praten, kan deze kaart een handig hulpmiddel zijn.

Gebruik een smileykaart op verschillende momenten, niet alleen als je kind boos is.

Voor kinderen met CP kan het moeilijk zijn om hun emoties te beheersen. Hoe heftiger hun reactie is, hoe lastiger het is om hier uit te komen. Probeer de heftige situaties daarom voor te zijn. Als je ziet dat je kind niet lekker in zijn vel zit of moe is en dan vaker heftig reageert, is dit het moment om hem te begeleiden:

  1. Benoem wat je ziet: ‘Ik zie dat je moe bent en dat je je niet zo fijn voelt.’
  2. Geef hem de keuze uit twee activiteiten waarvan je weet dat hij die fijn vindt en die hem helpen om tot rust te komen: ‘Wil je een tekenfilm kijken of wil je een boekje lezen?’
  3. Soms helpt het als er thuis een plekje is waar je kind tot rust kan komen.
Laat je kind even met rust.

Doe eventjes geen moeite om zijn gedrag te veranderen. Accepteer je kind en zijn emotie zoals die op dat moment is. Het is nog niet het goede moment om te praten. Laat je kind maar even. Geef dat ook aan. Zeg bijvoorbeeld: ‘Iedereen is weleens boos, raas maar even uit’ of ‘Ik zie dat je verdrietig bent, het is helemaal niet erg dat je moet huilen.’

Zeg kort wat wel of niet mag.

Jonge kinderen moeten leren wat wel en niet mag. Als ze driftig zijn en iets kapot gooien of een ander kind pijn doen, is het goed om te vertellen dat dit niet mag. Ze zijn echter nog te jong om inzicht te krijgen in waarom iets niet mag. Dat kunnen ze ook nog niet onthouden. Zeg bijvoorbeeld: ‘Je mag geen dingen kapot gooien’ of ‘Dat doet pijn en dat is niet fijn. Dat mag je niet doen’. Zeg het op het moment dat het gebeurt en zeg het op een rustige en duidelijke toon.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.

 


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2025
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.