• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met beperkingen

Ik merkte dat ik heel erg gefocust was op het lopen van grotere afstanden. Het duurde even voor ik erachter kwam dat ik zo graag wilde dat mijn zoon dat kon omdat ik dacht dat hij daardoor een grotere kans zou hebben om méé te doen met de rest van zijn klas.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Niet alleen jij als ouder moet om leren gaan met de beperkingen van je kind, ook je kind zelf zal hier zijn weg in moeten vinden. Heel jonge kinderen zijn zich (nog) minder bewust van hun beperkingen. Ze vergelijken zich niet met andere kinderen.

Peuters richten zich vooral op zichzelf, de wereld van kleuters wordt steeds groter. Dit is ook de fase dat je kind met CP zich meer en meer zal realiseren dat dingen bij hem anders of minder gemakkelijk gaan. Dit besef is vooral voor de ouders en de omgeving pijnlijk, het kind zelf ‘weet vaak niet beter’.

Kinderen die weinig zichtbare beperkingen hebben, lopen vaker tegen onbegrip en overschatting van de omgeving aan. Als de beperking zichtbaar is, bestaat het risico dat de omgeving het kind betuttelt. Door bewust te benoemen of positief te reageren op wat je kind (wel) kan, ontwikkelt het een positief zelfbeeld en krijgt het vertrouwen in zijn eigen mogelijkheden.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Jullie zijn samen op een buurtfeest. Je dochter van 3,5 jaar met linkszijdige hemiparese vindt alles even leuk en stuitert van enthousiasme om je heen. Ze wil niets liever dan net als haar buurmeisjes op het grote springkussen. Hoe reageer jij?

Je probeert je kind af te leiden en mee te krijgen naar een andere activiteit. Je weet immers dat het meteen zal vallen door haar aangedane linkerbeen.
Kinderen met CP willen zijn zoals de rest en meedoen met de rest. Voor je jonge kind is het nog lastig om in te schatten wat wel of niet haalbaar is qua motoriek en energie. Door samen op zoek te gaan naar iets wat wél kan en ook leuk is, geef je je kind de regie. Het leert dat er vaak toch alternatieven zijn.

Actie:Op het moment dat iets niet kan, bedenk ik samen met mijn kind een alternatieve activiteit.

Toevoegen aan actielijst
Je weet dat je kind zich lastig staande zal houden op het springkussen. Dus je besluit je schoenen uit te doen en met je kind mee te gaan.
Het kan hard zijn als je te maken krijgt met dingen die niet of niet gemakkelijk kunnen. Zeker op jonge leeftijd kan het voor een kind moeilijk zijn om te begrijpen waarom iets niet kan. Je kunt je kind steunen door dingen samen te doen en daar waar nodig hulp te bieden. Zo krijgt je kind vertrouwen in zijn mogelijkheden.

Actie:Als mijn kind iets niet goed zelf kan, help ik hem en doen we het samen.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips over het omgaan met de beperkingen van je kind. Klik op de tip voor meer informatie.

Praat met andere ouders en de mensen van school, sportclub of opvang over mogelijkheden voor je kind om met zijn beperkingen mee te doen met anderen.

Mensen willen wel contact maken met je kind of met hem spelen, maar weten niet goed hoe. Dit komt vaak vanwege zijn slechte verstaanbaarheid of beperkte motoriek.

  • Vraag ook waar de ander tegenop ziet of over twijfelt. Zoek samen naar oplossingen.
  • Vertel hoe jij dat aanpakt.
Laat je kind spelen met jongere en oudere kinderen én met kinderen mét en zonder een beperking.

Door te spelen kan je kind van en met anderen leren. Soms kan het ook eens de snelste zijn. En je kind merkt tevens dat het niet de enige is met een beperking.

  • Nodig kinderen uit en ga samen met ze op pad.
  • Neem je kind mee naar gelegenheden waar andere kinderen komen (mits dit qua prikkelverwerking en energie kan).
  • Bekijk de mogelijkheden om mee te doen aan activiteiten in de buurt.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2025
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.