• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met beperkingen (13-18 jaar)

Als ouder kun je heel veel doen aan de randvoorwaarden. Wanneer je kind vanwege zijn beperking maar heel weinig zelf kan, blijkt er vaak meer aangepast speelgoed beschikbaar dan je denkt!


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Als kinderen in de puberteit komen, willen ze graag veel dingen zelf bepalen en regelen. Als ouder van een puber met CP verandert je rol. Je begeleidt je kind om zelf zijn zaken te regelen. Je kind wil gewoon meedoen op school en uitgaan met vrienden. Je kind wil niet anders zijn.

Jongeren zijn gevoelig voor reacties van andere mensen. Te behulpzame reacties zijn niet goed, maar ze willen evenmin genegeerd worden, omdat ze in een rolstoel zitten. Je kind moet leren omgaan met zijn eigen wensen en grenzen, en met de reacties uit de omgeving.

Een goed inzicht in de eigen beperkingen en mogelijkheden zorgt dat je kind een positief en reëel zelfbeeld opbouwt en vertrouwen heeft in zichzelf. Het is nu de tijd om je kind te leren om zelf oplossingen te bedenken, en zelf gesprekken aan te gaan met andere mensen over zijn beperkingen en mogelijkheden.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

 

De klas van Julia (15 jaar) gaat een paar dagen naar Parijs. De mentor heeft laten weten dat Julia niet mee kan, omdat ze in een rolstoel zit. Hoe reageer jij?

‘Natuurlijk kan ze mee!’, denk je. Desnoods ga je zelf mee. Je maakt een afspraak met haar mentor, spreekt het programma door en draagt oplossingen of alternatieven aan.
Het is belangrijk dat jongeren mee kunnen doen met de activiteiten van leeftijdsgenoten. Waar je als ouder vaak denkt in mogelijkheden, zien andere mensen (in dit geval de leerkracht) die vaak niet. Het is goed om samen te bespreken op welke manier de activiteit voor jouw kind wel mogelijk is. Ook is het goed om aan te geven dat er misschien onderdelen zijn waarbij je kind niet mee kan doen, maar dat dit niet zo erg is. Op deze leeftijd wil een puber niet meer dat zijn ouders meegaan. Dan is hulp van klasgenoten een betere optie.

Actie:Ik bespreek op school op welke manier mijn kind mee kan gaan op schoolkampen en excursies zoals stedentripjes.

Toevoegen aan actielijst
Je vraagt aan je kind hoe het ertegen aankijkt en welke oplossingen het zelf ziet. Dit bespreken jullie samen op school.
Op deze leeftijd moeten jongeren zelf leren bedenken welke obstakels zij tegen kunnen komen en op welke manier die op te lossen zijn. Door er samen voor te gaan zitten, help je daarbij. Vaak hebben jongeren heel creatieve oplossingen waar jezelf nog niet aan hebt gedacht. Ook weten ze goed aan welke klasgenoten ze hulp kunnen vragen.

Actie:Ik bespreek met mijn kind wat er nodig is en wat er geregeld moet worden om mee te kunnen met schoolreis.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips over het omgaan met de beperkingen van je kind. Klik op de tip voor meer informatie.

Laat je kind zelf zijn grenzen ontdekken.

Jongeren willen veel zelf doen en moeten dan ook leren omgaan met de grenzen van hun beperkingen. Vaak ervaren ze dat sterker door over hun grenzen heen te gaan, dan de adviezen van ouders of andere volwassenen ter harte te nemen.

  • Geef je puber op een positieve manier de ruimte om zelf zijn grenzen te ervaren.
  • Sta open voor zijn ervaringen en ga met deze ervaringen het gesprek aan. Zo ontstaat er ruimte om erover te praten en samen te zoeken naar een andere aanpak.
  • Geef tijd en ruimte voor zijn eigen oplossingen en ideeën. Wijs ze niet af. Laat hem de consequenties benoemen. Geef ruimte en vertrouwen, zodat hij zelf kan uitproberen.
Denk mee over oplossingen om mee te gaan met excursie, op schoolreis of met een sportactiviteit.

Andere mensen zien vaak niet wat een jongere zelf kan (en wil) of op welke manier hij wel mee kan doen. Dan zeggen ze dat meegaan of meedoen aan een excursie, schoolreis of sportuitje niet mogelijk is.

  • Bespreek ruim op tijd wat het programma is, waar je problemen verwacht en zoek samen naar oplossingen.
  • Betrek je kind actief hierbij en vraag hem naar zijn oplossingen. Dan leert hij hoe je dit soort situaties aan kunt pakken.
Geef je kind vertrouwen en laat hem stap voor stap los.

Je kind ervaart pas zijn beperkingen als hij hier zelf mee wordt geconfronteerd. Dus zolang je problemen vóór bent of oplost, zal je kind geen hindernis ervaren.

  • Laat je kind zijn gang gaan. Bespreek vooraf hoe het met zijn beperkingen wil omgaan.
  • Je kind wil eigen oplossingen uitproberen. Laat hem. Ook al gaat dit met vallen en opstaan.
Bekijk nieuwe situaties: onzichtbare beperkingen worden zichtbaar.

Als je kind in een beroepsopleiding aan de slag gaat, kunnen er activiteiten van hem gevraagd worden die het nog niet eerder heeft gedaan. Denk aan krulspelden inzetten, lang staan in een winkel of kinderen verzorgen. Pas dan zal duidelijk worden of het die taken ook echt aankan of dat er aanpassingen nodig zijn.

  • Bespreek samen met je kind wat de beperkingen zijn op de opleiding. Probeer ook samen in te schatten of dit een belemmering voor de opleiding kan zijn.
  • Wees open en eerlijk. Zo voorkom je teleurstellingen. Bovendien help je jouw kind om een realistisch beeld te krijgen van zijn beperkingen en mogelijkheden.
  • Maak een afspraak op school. Bespreek daar samen met je kind wat de beperkingen zijn. Maak samen met de school een inschatting bij welke vaardigheden je kind beperkt kan worden. Vraag of dit een probleem is.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.