• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met beperkingen (0-4 jaar)

Ik merkte dat ik heel erg gefocust was op het lopen van grotere afstanden. Het duurde even voor ik erachter kwam dat ik zo graag wilde dat mijn zoon dat kon omdat ik dacht dat hij daardoor een grotere kans zou hebben om méé te doen met de rest van zijn klas.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Niet alleen jij als ouder moet om leren gaan met de beperkingen van je kind, ook je kind zelf zal hier zijn weg in moeten vinden. Heel jonge kinderen zijn zich (nog) minder bewust van hun beperkingen. Ze vergelijken zich niet met andere kinderen. Peuters richten zich vooral op zichzelf, de wereld van kleuters wordt steeds groter. Dit is ook de fase dat je kind met CP zich meer en meer zal realiseren dat dingen bij hem anders of minder gemakkelijk gaan. Dit besef is vooral voor de ouders en de omgeving pijnlijk, het kind zelf ‘weet vaak niet beter’. Kinderen die weinig zichtbare beperkingen hebben, lopen vaker tegen onbegrip en overschatting van de omgeving aan. Als de beperking zichtbaar is, bestaat het risico dat de omgeving het kind betuttelt. Door bewust te benoemen of positief te reageren op wat je kind (wel) kan, ontwikkelt het een positief zelfbeeld en krijgt het vertrouwen in zijn eigen mogelijkheden.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

 

Naar situatie 1

Hier vind je tips over het omgaan met de beperkingen van je kind. Klik op de tip voor meer informatie.

Praat met andere ouders en de mensen van school, sportclub of opvang over mogelijkheden voor je kind om met zijn beperkingen mee te doen met anderen.

Mensen willen wel contact maken met je kind of met hem spelen, maar weten niet goed hoe. Dit komt vaak vanwege zijn slechte verstaanbaarheid of beperkte motoriek.

  • Vraag ook waar de ander tegenop ziet of over twijfelt. Zoek samen naar oplossingen.
  • Vertel hoe jij dat aanpakt.
Laat je kind spelen met jongere en oudere kinderen én met kinderen mét en zonder een beperking.

Door te spelen kan je kind van en met anderen leren. Soms kan het ook eens de snelste zijn. En je kind merkt tevens dat het niet de enige is met een beperking.

  • Nodig kinderen uit en ga samen met ze op pad.
  • Neem je kind mee naar gelegenheden waar andere kinderen komen (mits dit qua prikkelverwerking en energie kan).
  • Bekijk de mogelijkheden om mee te doen aan activiteiten in de buurt.

 


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.