• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met beperkingen (5-12 jaar)

Had iemand me toch eerder verteld dat ik ook mag balen van zijn beperkingen en niet alleen hoef te kijken naar wat er wel goed gaat.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Kinderen in de basisschoolleeftijd zijn geneigd zich sterk te vergelijken met leeftijdgenoten op verschillende gebieden. Als kinderen met CP ouder worden en hun leefwereld groter wordt, zullen zij (nog) meer geconfronteerd worden met het feit dat dingen bij hen anders gaan dan bij anderen. Dit kan leiden tot verdriet, boosheid en frustratie, omdat kinderen méé willen doen en doorgaans willen zijn zoals de rest. Dit kan leiden tot minder zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld.

In welke mate je kind last heeft van zijn beperkingen, hangt uiteraard ook sterk af van zijn aard en karakter maar ook de omstandigheden en wat de omgeving van hem vraagt. Als ouder speel je een belangrijke rol in het omgaan met beperkingen.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Morris (6 jaar) praat nauwelijks over zijn beperkingen. Je hebt weleens geprobeerd met hem hierover te praten, maar het lijkt hem niet echt te interesseren. Totdat er in de speeltuin een meisje naar jullie toe komt en vraagt: ‘Heeft hij cerebrale parese?’ Wat doe jij?

Je schrikt, want je twijfelt of je kind überhaupt de naam van zijn beperking kent en zich niet rot zal voelen. Voor je het weet heb je zelf al ‘ja’ geantwoord en ben je over een ander onderwerp begonnen.
Het is logisch dat je je kind wil beschermen tegen de boze buitenwereld. Maar misschien schrikt je kind niet en vindt hij het prima om antwoord te geven. Door het gesprekje aan te gaan leert je kind ook dat dit soort vragen erbij horen.

Actie:Ik neem de tijd om aan te sluiten bij de reactie van mijn kind en niet meteen vanuit mijn eigen emotie te reageren.

Toevoegen aan actielijst
Dit is je kans! Doordat dit leeftijdgenootje vraagt naar zijn beperking, ontstaat de mogelijkheid er over te praten. ‘Ah, jij weet hier meer over, hoe komt dat?’ Het meisje heeft pas een aflevering gezien van het tv-programma Klokhuis over cerebrale parese. Je vraagt je kind of het hier zelf iets over wil vertellen.
Op het moment dat een leeftijdgenootje het gesprek over de beperking begint, zal je kind eerder betrokken zijn bij het onderwerp. Doordat je positief reageert en de vragensteller meteen in contact brengt met je kind, geef je het de regie. Je geeft je kind het vertrouwen dat het zelf kan en jou niet altijd (meer) nodig heeft. Ook dit is positief voor zijn zelfvertrouwen.

Actie:Ik laat mijn kind zelf vertellen wat hij heeft, als mensen daar naar vragen.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips over het omgaan met de beperkingen van je kind. Klik op de tip voor meer informatie.

Praat open met andere mensen over wat je kind heeft, wat de beperking inhoudt en benoem ook wat je kind juist wél kan.

Anderen leren om naar je kind te kijken in plaats van naar zijn beperking.

  • ‘Door een hersenbeschadiging bij de geboorte kan mijn kind moeilijker praten, maar het begrijpt heel goed wat er gezegd wordt!’
  • Door zelf open te zijn, help je anderen over een drempel.
Durf je verdriet over de gevolgen van CP te tonen aan je kind.

Als je kind leert dat deze gevoelens erbij horen, kan het ze gemakkelijker accepteren. Je kind ervaart weer ruimte om te kijken naar wat wél lukt. Vraag je kind bijvoorbeeld:

‘Ik krijg weleens een rotgevoel in mijn boek als iets niet lukt, heb jij dat ook weleens?

Informeer andere ouders van school of de opvang over wat de diagnose inhoudt en wat dit in de praktijk voor je kind en zijn omgeving betekent.

Openheid en het bespreekbaar maken creëert meer verbinding en maakt het contact vaak makkelijker.

  • Maak een kort briefje met informatie en deel dit uit of laat het opnemen in een nieuwsbrief.
  • Bekijk ook of het geven van een spreekbeurt een mogelijkheid is.
Wanneer je kind bij een klasgenootje wil spelen of naar diens verjaardagsfeestje wil, maar de ouders zijn huiverig of dit zonder hulp kan, ga dan mee.

Andere ouders kunnen je kind beter leren kennen. Ze krijgen vertrouwen en durven het een volgende keer misschien best alleen. Zo verlaag je de drempel.

  • Bied hulp bij verschonen, eten of spelen of kijk mee als de gastvrouw of -heer dit doet.
  • Geef tips hoe je kind het makkelijkst geholpen wordt.
  • Leer je kind om zelf te vertellen welke hulp hij nodig heeft.
Gebruik verhalen van anderen om met je kind in gesprek te gaan over zijn beperking.

Soms is het makkelijker om met je kind in gesprek te gaan over zijn beperking door het verhaal van een ander.

  • Sluit aan bij de woorden die je kind zelf heeft voor zijn beperking of bedenk ze samen.
  • Houd het eenvoudig en kort.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2025
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.