• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met beperkingen (13-18 jaar)

Als ouder kun je heel veel doen aan de randvoorwaarden. Wanneer je kind vanwege zijn beperking maar heel weinig zelf kan, blijkt er vaak meer aangepast speelgoed beschikbaar dan je denkt!


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

 

Als kinderen in de puberteit komen, willen ze graag veel dingen zelf bepalen en regelen. Als ouder van een puber met CP verandert je rol. Je begeleidt je kind om zelf zijn zaken te regelen. Je kind wil gewoon meedoen op school en uitgaan met vrienden. Je kind wil niet anders zijn. Jongeren zijn gevoelig voor reacties van andere mensen. Te behulpzame reacties zijn niet goed, maar ze willen evenmin genegeerd worden, omdat ze in een rolstoel zitten. Je kind moet leren omgaan met zijn eigen wensen en grenzen, en met de reacties uit de omgeving. Een goed inzicht in de eigen beperkingen en mogelijkheden zorgt dat je kind een positief en reëel zelfbeeld opbouwt en vertrouwen heeft in zichzelf. Het is nu de tijd om je kind te leren om zelf oplossingen te bedenken, en zelf gesprekken aan te gaan met andere mensen over zijn beperkingen en mogelijkheden.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

 

Nouria (14 jaar) komt van slag thuis, nadat ze boodschappen heeft gedaan in de supermarkt. Ze baalt ervan dat mensen steeds aan haar vragen of ze haar even kunnen helpen. Geïrriteerd scheurde ze weg in haar elektrische rolstoel en stootte per ongeluk een rek chocola om. Ze baalt enorm. Wat is jouw reactie?

Je legt uit dat mensen het goed bedoelen. Ze weten niet wat je kind wel en niet zelf kan. Je vindt dat je kind wel wat vriendelijker mag reageren.
Pubers vinden het belangrijk om de regie over hun leven te krijgen, maar houden vaak nog geen rekening met de bedoeling of gevoelens van andere mensen. Als je kind weer rustig is, kun je met haar bespreken hoe ze aan andere mensen duidelijk kan maken wat ze zelf kan en wanneer en hoe ze hulp kan vragen.

Actie:Ik bespreek met mijn kind hoe het kan reageren als mensen vragen ‘zal ik je helpen?’, terwijl het helemaal geen hulp nodig heeft.

Toevoegen aan actielijst
Je begrijpt dat je kind baalt, want je weet dat het graag alles zelf wil doen. Je laat alles even betijen. Vervolgens bespreken jullie samen hoe het anders kan reageren.
Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de emoties van dat moment. Pas daarna komt er ruimte om de situatie te bespreken: wat kan helpen om emoties weer onder controle te krijgen in de supermarkt? Laat je kind zelf met ideeën komen. Dat werkt meestal het beste.

Actie:Als mijn kind emotioneel reageert op goedbedoelde hulp van andere mensen, bespreek ik hoe het zijn emoties in de hand kan houden.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 1

Hier vind je tips over het omgaan met de beperkingen van je kind. Klik op de tip voor meer informatie.

Laat je kind zelf zijn grenzen ontdekken.

Jongeren willen veel zelf doen en moeten dan ook leren omgaan met de grenzen van hun beperkingen. Vaak ervaren ze dat sterker door over hun grenzen heen te gaan, dan de adviezen van ouders of andere volwassenen ter harte te nemen.

  • Geef je puber op een positieve manier de ruimte om zelf zijn grenzen te ervaren.
  • Sta open voor zijn ervaringen en ga met deze ervaringen het gesprek aan. Zo ontstaat er ruimte om erover te praten en samen te zoeken naar een andere aanpak.
  • Geef tijd en ruimte voor zijn eigen oplossingen en ideeën. Wijs ze niet af. Laat hem de consequenties benoemen. Geef ruimte en vertrouwen, zodat hij zelf kan uitproberen.
Denk mee over oplossingen om mee te gaan met excursie, op schoolreis of met een sportactiviteit.

Andere mensen zien vaak niet wat een jongere zelf kan (en wil) of op welke manier hij wel mee kan doen. Dan zeggen ze dat meegaan of meedoen aan een excursie, schoolreis of sportuitje niet mogelijk is.

  • Bespreek ruim op tijd wat het programma is, waar je problemen verwacht en zoek samen naar oplossingen.
  • Betrek je kind actief hierbij en vraag hem naar zijn oplossingen. Dan leert hij hoe je dit soort situaties aan kunt pakken.
Geef je kind vertrouwen en laat hem stap voor stap los.

Je kind ervaart pas zijn beperkingen als hij hier zelf mee wordt geconfronteerd. Dus zolang je problemen vóór bent of oplost, zal je kind geen hindernis ervaren.

  • Laat je kind zijn gang gaan. Bespreek vooraf hoe het met zijn beperkingen wil omgaan.
  • Je kind wil eigen oplossingen uitproberen. Laat hem. Ook al gaat dit met vallen en opstaan.
Bekijk nieuwe situaties: onzichtbare beperkingen worden zichtbaar.

Als je kind in een beroepsopleiding aan de slag gaat, kunnen er activiteiten van hem gevraagd worden die het nog niet eerder heeft gedaan. Denk aan krulspelden inzetten, lang staan in een winkel of kinderen verzorgen. Pas dan zal duidelijk worden of het die taken ook echt aankan of dat er aanpassingen nodig zijn.

  • Bespreek samen met je kind wat de beperkingen zijn op de opleiding. Probeer ook samen in te schatten of dit een belemmering voor de opleiding kan zijn.
  • Wees open en eerlijk. Zo voorkom je teleurstellingen. Bovendien help je jouw kind om een realistisch beeld te krijgen van zijn beperkingen en mogelijkheden.
  • Maak een afspraak op school. Bespreek daar samen met je kind wat de beperkingen zijn. Maak samen met de school een inschatting bij welke vaardigheden je kind beperkt kan worden. Vraag of dit een probleem is.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.