• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met andere mensen (13-18 jaar)

Lange tijd was ik degene die automatisch antwoord gaf als iemand vroeg wat er met mijn kind aan de hand was. Terwijl hij het op een gegeven moment prima zelf kon (en wilde!) verwoorden. Was echt een blinde vlek.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

Soms kan de wereld van je kind of puber met CP klein zijn. Zeker als het niet gemakkelijk zelf met vriendinnetjes af kan spreken na school, of als sporten te vermoeiend is en het vervoer naar de bioscoop lastig te regelen is. Bedenk dat omgaan met leeftijdgenoten op iedere leeftijd een belangrijk ontwikkelingsproces voor je kind is. Kinderen leren samen spelen, afspraken maken en onderhandelen. Ook leren ze van vrienden over flirten en verkering. Dus help je kind om dit te ervaren en te regelen.

Daarnaast moeten kinderen met CP leren omgaan met de vele, verschillende volwassenen, zoals therapeuten, begeleiders en artsen.

In de puberteit worden vriendengroepen belangrijker dan ouders. Je puber denkt na over wie hij is. Hij vraagt zich af bij welke vriendengroep hij wil horen, en welke kleding, muzieksmaak en activiteiten hij aantrekkelijk vindt. Pubers leren van vrienden ook veel over flirten, daten en seks.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Susan (14 jaar) wil graag met haar vriendinnen morgenmiddag gaan shoppen. Meestal is ze echter doodop en de volgende dag nog moe. Hoe reageer jij?

Ik zeg tegen mijn kind dat het de volgende dag weer naar school moet en dat het voor shoppen geen goed moment is.
Het is goed om te bespreken wat de gevolgen voor je kind zijn als het een middagje gaat shoppen. Zoek samen naar mogelijkheden, waarbij je kind minder last heeft van vermoeidheid en kijk samenhoe het dat met haar vriendinnen kan bespreken. Laat je kind vooral ook zelf met ideeën komen. Kies daarna het beste idee.

Actie:Ik bedenk met mijn kind alternatieven voor een middagje shoppen.

Toevoegen aan actielijst
Je weet dat je kind moeite heeft met drukte. Je zegt: ‘Leuk! Laten we kijken op welke manier het te vermoeiend voor je wordt.’
Er kunnen allerlei oorzaken zijn, waardoor je kind sneller vermoeid is dan de vrienden. Lichamelijke beperkingen kosten natuurlijk energie, maar ook andere zaken kunnen een rol spelen. Zoals moeite hebben met prikkels of drukte, geen overzicht hebben, niet meer weten welke kleding het wil passen of kopen, snel de weg kwijt raken. Als duidelijk is wat de oorzaak van de vermoeidheid, kun je samen kijken hoe je kind daarmee om kan gaan.

Actie:Ik bespreek met mijn kind hoe een middagje shoppen minder vermoeiend wordt.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 2

Hier vind je tips waarmee je je kind kunt helpen bij het omgaan met anderen. Klik op de tip voor meer informatie.

Zorg dat je kind lid is van een sportclub of andere vereniging.

Contacten met leeftijdgenoten ( zonder aanwezigheid van ouders) zijn belangrijk op deze leeftijd. Als dat niet zo makkelijk gaat voor je kind, laat hem dan lid worden van een club waar hij andere leeftijdgenoten kan ontmoeten. Er zijn vele mogelijkheden: sport, CP voetbal, framevoetval, scouting, zingen in een koor, toneel.

Bespreek ook eens met je revalidatieteam wat er mogelijk is in jouw regio.

Laat je kind eén of meer klasgenoten of andere vrienden uitnodigen in de schoolvakanties om samen een leuke activiteit te organiseren.

Zeker als je kind speciaal onderwijs volgt, dan is het niet zo makkelijk om wat af te spreken na school. De vakanties bieden dan meer mogelijkheden. Het samenzijn en samen doen met leeftijdgenoten staat voorop, de activiteit hoeft niet heel groots te zijn. Samen naar de film, blijven slapen, een middagje de stad in of thuis een serie kijken. Laat je kind zelf met ideeën komen en help hem om dit ook zelf te gaan regelen.

Bespreek op school welke activiteiten er in het schooljaar op het programma staan en bedenk dan samen met school en je kind op welke manier jouw kind hier aan mee kan doen of welke aanpassingen nodig zijn.

Scholen staan er vaak net bij stil dat er soms wat extra geregeld of aangepast moet en kan worden. Door op tijd dit te bespreken, is daar vaak voldoende tijd voor en voorkom je dat je kind op het allerlaatste moment niet mee kan doen.

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.