• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

  • Inleiding
  • Omgaan met emoties
  • Omgaan met andere mensen
  • Omgaan met beperkingen
  • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
  • Documenten, boeken en links

Omgaan met andere mensen (13-18 jaar)

Lange tijd was ik degene die automatisch antwoord gaf als iemand vroeg wat er met mijn kind aan de hand was. Terwijl hij het op een gegeven moment prima zelf kon (en wilde!) verwoorden. Was echt een blinde vlek.


0 – 4 jaar 5 – 12 jaar 13 – 18 jaar

 

Soms kan de wereld van je kind of puber met CP klein zijn. Zeker als het niet gemakkelijk zelf met vriendinnetjes af kan spreken na school, of als sporten te vermoeiend is en het vervoer naar de bioscoop lastig te regelen is. Bedenk dat omgaan met leeftijdgenoten op iedere leeftijd een belangrijk ontwikkelingsproces voor je kind is. Kinderen leren samen spelen, afspraken maken en onderhandelen. Ook leren ze van vrienden over flirten en verkering. Dus help je kind om dit te ervaren en te regelen.

Daarnaast moeten kinderen met CP leren omgaan met de vele, verschillende volwassenen, zoals therapeuten, begeleiders en artsen.

In de puberteit worden vriendengroepen belangrijker dan ouders. Je puber denkt na over wie hij is. Hij vraagt zich af bij welke vriendengroep hij wil horen, en welke kleding, muzieksmaak en activiteiten hij aantrekkelijk vindt. Pubers leren van vrienden ook veel over flirten, daten en seks.


Tips op basis van situatiesAlgemene tips

Juan (16 jaar) zit het liefst op zijn kamer te gamen. Aan contacten met vrienden zegt hij geen behoefte te hebben. Hoe reageer jij?

Je bespreekt met hem welke teamsport of creatieve activiteit (toneel, zingen, scouting) hij leuk vindt, zodat hij met leeftijdgenoten in contact komt.
Het is goed om te kijken welke georganiseerde activiteit jouw kind aanspreekt. Dit zijn vaak gelegenheden om op een vanzelfsprekende manier met andere jongeren dingen samen te doen. Daar ontstaan dan andere momenten van contact of samenzijn uit. Het is wel belangrijk om iets te vinden dat jouw kind ook echt aanspreekt.

Actie:Ik zoek met mijn kind naar een georganiseerde activiteit of club die hem aanspreekt en waar hij op een vanzelfsprekende manier leeftijdsgenoten ontmoet.

Toevoegen aan actielijst
Je weet dat je kind het moeilijk vindt om aansluiting te vinden bij leeftijdgenoten. Daarom bespreek je samen zijn zorgen en wensen.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je kind moeite heeft om met leeftijdgenoten om te gaan. Door dit uit te zoeken, krijg je meer duidelijkheid in welke richting je de oplossing moet zoeken. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
  • Je kind heeft moeite om voor zichzelf op te komen als leeftijdsgenoten geen rekening houden met zijn rolstoel.
  • Je kind kan niet goed tegen de drukte van een grotere groep en trekt zich dan terug.
  • Je kind begrijpt de grapjes niet die er in de groep gemaakt worden.
  • Je kind kan zelf niet goed oplossingen verzinnen om met zijn beperkingen of rolstoel toch mee te doen.
Door hier samen op een open manier naar te kijken, kun je ook bespreken wat je kind graag zou willen als er geen belemmeringen zouden zijn. Zoek daarna samen naar eerste stapjes in die richting om zijn doel/wens te realiseren.

Actie:Ik zoek samen met mijn kind uit waarom hij het moeilijk vindt bij leeftijdgenoten aan te sluiten.

Toevoegen aan actielijst
Naar situatie 1

Hier vind je tips waarmee je je kind kunt helpen bij het omgaan met anderen. Klik op de tip voor meer informatie.

Hier vind je tips waarmee je je kind kunt helpen bij het omgaan met anderen. Klik op de tip voor meer informatie.

Zorg dat je kind lid is van een sportclub of andere vereniging.

Contacten met leeftijdgenoten ( zonder aanwezigheid van ouders) zijn belangrijk op deze leeftijd. Als dat niet zo makkelijk gaat voor je kind, laat hem dan lid worden van een club waar hij andere leeftijdgenoten kan ontmoeten. Er zijn vele mogelijkheden: sport, CP voetbal, framevoetval, scouting, zingen in een koor, toneel.

Bespreek ook eens met je revalidatieteam wat er mogelijk is in jouw regio.

Laat je kind eén of meer klasgenoten of andere vrienden uitnodigen in de schoolvakanties om samen een leuke activiteit te organiseren.

Zeker als je kind speciaal onderwijs volgt, dan is het niet zo makkelijk om wat af te spreken na school. De vakanties bieden dan meer mogelijkheden. Het samenzijn en samen doen met leeftijdgenoten staat voorop, de activiteit hoeft niet heel groots te zijn. Samen naar de film, blijven slapen, een middagje de stad in of thuis een serie kijken. Laat je kind zelf met ideeën komen en help hem om dit ook zelf te gaan regelen.

Bespreek op school welke activiteiten er in het schooljaar op het programma staan en bedenk dan samen met school en je kind op welke manier jouw kind hier aan mee kan doen of welke aanpassingen nodig zijn.

Scholen staan er vaak net bij stil dat er soms wat extra geregeld of aangepast moet en kan worden. Door op tijd dit te bespreken, is daar vaak voldoende tijd voor en voorkom je dat je kind op het allerlaatste moment niet mee kan doen.

 

Niet alle bovenstaande situaties passen misschien bij jouw kind, maar kijk welke manier van reageren jij zou kiezen in deze situatie. Klik op die reactie voor meer informatie.


  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2023
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.