• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

  • Inleiding
  • Slapen
  • Eten/voeding
  • Overzicht & energie

Slapen

Over slapen valt veel te vertellen. Het karakter van het kind, de ontwikkelingsfase waarin het zit, de opvoedingsstijl en omgevingsfactoren. Ze kunnen allemaal een rol spelen bij slaapproblemen en grijpen vaak in elkaar.  Bij kinderen met CP kunnen ook onderstaande aspecten een rol spelen:

  • Prikkelverwerking
    Soms hebben kinderen meer moeite met het verwerken van allerlei prikkels, waardoor ze minder makkelijk in slaap vallen. Het is dan belangrijk dat je de tijd neemt om je kind te laten ontspannen. Drukke situaties, zoals een verjaardag, zijn voor sommige kinderen met CP erg intensief. Vaak hebben ze daarna extra tijd nodig om weer tot rust te komen. Daarbij is een rustige omgeving met weinig prikkels belangrijk.
  • Lichamelijke factoren
    Ook lichamelijk ongemak kan er voor zorgen dat slapen moeizaam gaat. Denk aan pijn, jezelf niet (goed) kunnen omdraaien, onrustige bewegingen, last van je darmen.
  • Aandachtsproblemen
    Kinderen met aandachtsproblemen of ADHD zijn vaak onrustiger. Ook medicatie, zoals Ritalin, kan er voor zorgen dat een kind juist extra alert wordt en daardoor moeilijker in slaap valt. Slecht slapen kan echter concentratieproblemen veroorzaken, dus is het van belang om oorzaak en gevolg goed uit te (laten) zoeken.
  • Emotionele factoren
    Bij jongeren zie je vaak dat ze juist in bed gaan piekeren en dan moeilijk in slaap vallen. Sombere en depressieve gevoelens kunnen leiden tot passief gedrag en overdag in bed blijven liggen met de gordijnen dicht. Hierdoor wordt het slaapritme verstoord.

Algemene tips m.b.t. slapen

  • Grote verschillen
    Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere. Vraag je af of jouw kind last heeft van zijn slaappatroon. Wanneer je de volgende vragen met ‘nee’ kunt beantwoorden, krijgt je kind waarschijnlijk voldoende slaap. Is mijn kind sneller moe of geïrriteerd? Wil mijn kind slapen op andere momenten? Is mijn kind lusteloos?
  • Hulp op maat
    • Zorg voor een rustige slaapomgeving: donkere gordijnen, geen storende geluiden, weinig drukke wandversiering.
    • Laat je kind tot rust komen en ontspannen voordat hij gaat slapen: lekker in bad, strelen of masseren, lekker voorlezen. Matig het gebruik van blauwe schermen (iPad, smartphone) een half uur voor jouw kind gaat slapen.
    • Sommige kinderen vallen makkelijker in slaap wanneer er een lampje brandt of als zij kunnen luisteren naar rustige muziek of een podcast.
    • Creëer een vast slaapritueel, dit helpt om de overgang van de dag naar de nacht te verkleinen. Denk daarbij aan vaste volgorde van wassen, tandenpoetsen, in bed de dag doorpraten, voorlezen, knuffel mee naar bed.
    • Gebruik picto’s om het vaste slaapritueel zichtbaar te maken.
    • Het slaapritme van pubers verandert en wordt vaak onregelmatiger. De ene puber heeft juist meer slaap nodig, de ander kan met minder toe. Houd hier rekening mee en maak afspraken over wat je verwacht; bijvoorbeeld op welk moment de telefoon uit gaat.

 

Lees verder:

  • Op deze website van CP Nederland is veel nuttige informatie te vinden over slaapritme, slaaptijden en algemene tips over slapen bij kinderen met CP.
  • ‘Kinderen met slaapproblemen’. Een werkboek voor ouders. Auteur: Ruttien Schregardus.
  • ‘Slaapproblemen bij kinderen’. Auteur: Frits Boer. Als e-book gratis te downloaden via Lannoo Campus

  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2025
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.