• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
INFORMATIE:

CP & Gedrag

  • Inleiding
  • Wat is CP?
  • CP & ontwikkeling
  • CP & emotie
  • CP & opvoeding
  • Documenten, boeken en links

CP & opvoeding

Het was verschrikkelijk om te horen dat ze CP had, maar het maakte wel een eind aan maanden onzekerheid waarom haar ontwikkeling zo moeizaam verliep.

De start van het leven van een kind met cerebrale parese kan voor ouders stressvol en soms traumatisch verlopen. Daar komt bij dat iedere nieuwe levensfase om aanpassing vraagt.

Start van het ouderschap
De geboorte van een kind is voor ouders vaak één van de meest indrukwekkende gebeurtenissen in hun leven. Het gaat gepaard met vreugde en grote verwachtingen, maar ook met het ontstaan van nieuwe zorgen. Voor ouders met een kind met CP komen hier in de eerste levensjaren nog heel andere zorgen en stress bij. Andere zorgen en stress:

  • Onzekerheid over de toekomst
    Ouders voelen onzekerheid over de toekomst ten aanzien van de ernst van de beperking. Ook ziekenhuis- en therapieafspraken nemen veel tijd in beslag. Daarnaast kan de verzorging veel meer tijd en vaardigheid vereisen dan verwacht. Of ouders twijfelen aan hun vaardigheden: ‘Kan ik dit wel aan?’
  • Rouwproces van het verlies van het gezonde kind
    Na het horen van de diagnose gaan veel ouders door een rouwproces, waarin afscheid wordt genomen van eerdere dromen en verwachtingen. Ouders kunnen door de diagnose CP overdonderd en verslagen zijn of boos en vol ongeloof. Ze kunnen de toekomst van hun kind somber inzien en zelf ook somber worden.
  • Invloed op gezinsrelaties
    De partnerrelatie, de zorg voor broers en zussen en het contact met familie kan onder druk komen te staan door de impact van CP.
Ontwikkeling in het ouderschap
Het kost tijd om het nieuws van de diagnose CP te bevatten en een nieuw evenwicht te vinden. Na de diagnose volgt voor ouders vaak een zoektocht naar redenen, oorzaken en informatie over behandeling en implicaties. De wijze en het moment waarop een ouder een nieuw evenwicht hervindt, kan enorm verschillen. Gevoelens van boosheid, verdriet, blijdschap en schaamte wisselen elkaar af. Het is zoeken naar een evenwicht dat telkens opnieuw verstoord kan worden. Er is geen blijvende oplossing of acceptatie, want elke levensfase brengt weer nieuwe confrontaties en gevolgen voor het dagelijkse leven met zich mee, zoals nieuwe beperkingen, de komst van een rolstoel, de keuze voor een kinderdagverblijf, de start op school of de keuze voor speciaal onderwijs. Dit fenomeen wordt ook wel Levend verlies genoemd.
Stress in het ouderschap
Verschillende factoren kunnen stress veroorzaken voor ouders:

  • Onduidelijkheid over de oorzaak
    Soms blijven gevoelens van schuld en boosheid de kop opsteken, omdat de oorzaak niet duidelijk is en omdat ouders twijfelen of zij een aandeel hebben gehad in het ontstaan van de beperking.
  • Onduidelijkheid over de ernst van CP
    Als de ernst van cerebrale parese onduidelijk is, kan dit remmend werken in het aanpassingsproces. Er kan immers geen nieuwe uitgangspositie gemaakt worden. Ouders weten niet waar ze vanuit kunnen gaan. Ook kan er een hiaat zijn tussen het geschetste toekomstbeeld en het hier en nu. Als een kind zich in de eerste jaren op veel gebieden normaal ontwikkelt, kan de impact worden onderschat en blijft er hoop op een complete ‘normale’ ontwikkeling. Soms levert dat harde confrontaties op de langere termijn.
  • Opvoedstress
    Een chronische aandoening zoals CP zorgt voor opvoedstress. Er is langdurige en uitgebreidere (fysieke) zorg/verzorging nodig, in combinatie met de vele bureaucratische trajecten. Ouders worden daarbij beïnvloed door de algemeen heersende overtuigingen en ideeën uit de maatschappij. Invaliditeit wordt gezien als een onveranderbare tragedie met afhankelijkheid van zorg, onder andere door:
  • Overbescherming
    Het kind wordt ‘ontzien’ en er wordt weinig zelfstandigheid van het kind gevraagd. Hierdoor kan het kind soms te weinig toekomen aan zelf oefenen. Het kan zich incompetent gaan voelen en kan zelfvertrouwen missen.
  • Sociale steun
    Onvoldoende (afgestemde) sociale steun is voor ouders een belemmering. Als familie en vrienden teleurstelling en verdriet bij ouders onvoldoende erkennen en te optimistisch zijn over de ontwikkeling van het kind kan dit voor onbegrip zorgen. Maar het omgekeerde blijkt evenmin constructief: als familie of vrienden te sterk de nadruk leggen op de emotionele en praktische problemen die het gezin ondergaat (‘Ik vind het zo verschrikkelijk voor jullie’), kunnen ouders ontmoedigd raken of te veel energie steken in het tegendeel bewijzen. Beide reacties uit de omgeving kunnen ervoor zorgen dat er verwijdering ontstaat. Vrienden en familie gaan uit onmacht meer afstand houden en ouders zijn geneigd om hun zorgen niet meer te delen.
Wat werkt?
Er zijn een aantal factoren die ouders kunnen helpen om zich aan te passen en zich (telkens opnieuw) te leren verhouden tot het leven van een kind met extra zorg:

  • Volledige informatie over de diagnose
    Als er onduidelijkheid is over de oorzaak van CP en over een eventuele ‘schuldvraag’, kan uitleg van en afbakening door de behandelend arts helpen.
  • Inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van je kind
    Het is voor ouders essentieel om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van hun kind. Wat kan mijn kind goed? Wat vindt het moeilijk? Wat kan het leren? Wat zal niet gaan? Als er een helder beeld ontstaat, zijn ook verwachtingen reëel en wordt het kind niet over- of ondervraagd. Het kan helpen als ouders kunnen genieten van wat het kind kan. Ook helpt het als ouders openstaan voor wat niet lukt en zichzelf toestaan om dat soms moeilijk te vinden.
  • Stap voor stap vooruit kijken
    Ouders die een reëel beeld van hun kind hebben, zullen ook reële verwachtingen hebben. Verwachtingen passen steeds het beste bij de huidige situatie door ze te bespreken en ze opnieuw te vormen of te vervangen. Dat zal ook minder verdriet opleveren. Ouders die zich realiseren dat iedere nieuwe ontwikkelingsstap teleurstelling kan betekenen en opnieuw aanpassing vereist, kunnen dit incalculeren. Kritisch kijken naar eigen overtuigingen en zo veel mogelijk stimuleren van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid kan zorgen voor (meer) adequaat gedrag bij het kind. En dat kan de last van de beperking op het dagelijks leven verminderen.
  • Erkenning van verdriet en van een levenslange extra taak
    Sommige ouders zijn in de loop der jaren meer gericht op herstel, anderen zijn meer gericht op verdriet. Het helpt om met beide tegenstellingen bezig te zijn. Handelen, je focussen op de toekomst en wat nog wél kan aan de ene kant en stilstaan bij het verdriet. Rouwen om wat niet (meer) kan aan de andere kant. Het helpt als de omgeving, zowel vrienden/familie als zorgprofessionals, zich realiseert dat het geen eindig proces is. Onderken dat gevoelens van rouw, verlies en levenslange zorg voortduren, ook jaren na de diagnose, kan steunend zijn. Familie en vrienden die goed geïnformeerd zijn en inzien waar de zorg en (over)belasting uit bestaat, zijn vaak eerder bereid om ondersteuning te bieden en de zorg (deels) samen te dragen.
  • Psychologische hulp voor ouders
    Depressie en angstproblemen komen vaker voor bij ouders met een kind met CP. Ouders met deze problemen kunnen dit bespreken met hun huisarts en een verwijzing voor psychologische behandeling voor henzelf vragen.

  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • © 2025
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • CP & leren en begrijpen
    • CP & sociaal emotionele ontwikkeling
    • CP & voorzieningen in het onderwijs
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.