• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • Tempo van informatieverwerking
    • Aandacht en concentratie
    • Leren en geheugen
    • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
    • Uitvoerende vaardigheden
    • Belastbaarheid
    • Emotieregulatie
    • Sociale situaties
Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • Inleiding
  • Tempo van informatieverwerking
  • Aandacht en concentratie
  • Leren en geheugen
  • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
  • Uitvoerende vaardigheden
  • Belastbaarheid
  • Emotieregulatie
  • Sociale situaties

Tempo van informatieverwerking

Bij alle vormen van CP blijkt het tragere tempo van informatie verwerken vaak voor te komen. Kinderen met CP hebben meer tijd nodig om dezelfde informatie te verwerken dan kinderen zonder CP.

Gevolgen

  • Informatie beklijft onvoldoende omdat deze te snel wordt aangeboden, waardoor extra herhaling nodig is. Niet te verwarren met onvoldoende begrip van de informatie!
  • Langzamere verwerking van informatie – en dus een laag tempo – zorgt bijvoorbeeld voor slechtere prestaties bij taken die snelle wisseling van strategie vragen.
  • Traag tempo van informatie verwerken kan ervoor zorgen dat het kind informatie mist, dat hij daardoor onvoldoende begrijpt wat er gebeurt en daardoor soms niet op een gepaste manier weet te reageren.
  • Als een kind een opdracht niet helemaal oppikt, kan het die ook niet goed onthouden. Het kind redeneert met de verkeerde informatie en gaat met de verkeerde informatie aan de slag.
  • Soms lijkt het of een kind met CP niet reageert. Dat komt omdat het meer tijd nodig heeft om de informatie of vraag te verwerken en vervolgens een antwoord te bedenken.
  • Als een kind traag informatie verwerkt, kan dat irritatie oproepen in sociale situaties, omdat het kind onvoldoende de lijn van een verhaal of spel kan volgen.

Wat kun je doen?

  • Geef een kind langer de tijd om informatie te verwerken en erop te reageren.
  • Herhaal de informatie.
  • Verwacht niet dat een kind twee dingen tegelijk doet.
  • Bied uitgebreide instructie in kleinere stukjes aan.
  • Geef het kind overzichtelijke opdrachten. Een reeks opdrachten en het aantal dingen om te onthouden kan te veel zijn om op te pikken en te onthouden (door de vertraagde verwerkingstijd). Laat het kind bijvoorbeeld twee dingen per opdracht onthouden (of het aantal keren dat het kind in één keer aankan).

  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp CP & Gedrag
INFORMATIE:

CP & Gedrag

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

  • © 2022
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • Tempo van informatieverwerking
    • Aandacht en concentratie
    • Leren en geheugen
    • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
    • Uitvoerende vaardigheden
    • Belastbaarheid
    • Emotieregulatie
    • Sociale situaties
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.