• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • Tempo van informatieverwerking
    • Aandacht en concentratie
    • Leren en geheugen
    • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
    • Uitvoerende vaardigheden
    • Belastbaarheid
    • Emotieregulatie
    • Sociale situaties
Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • Inleiding
  • Tempo van informatieverwerking
  • Aandacht en concentratie
  • Leren en geheugen
  • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
  • Uitvoerende vaardigheden
  • Belastbaarheid
  • Emotieregulatie
  • Sociale situaties

Sociale situaties

Door de hersenbeschadiging kan het zijn dat een kind met CP moeite heeft om sociale situaties te snappen en aan te voelen.

Gevolgen

  • De kern van de zaak missen in een gesprek.
  • Grapjes niet of later begrijpen. Als er een grapje wordt gemaakt, zijn gezichtsuitdrukking en toon van de verteller belangrijk. Als een kind zulke signalen niet goed oppakt of niet begrijpt mist het de clou.
  • Oogcontact, gezichtsuitdrukkingen en reacties tussen mensen niet begrijpen.
  • Neiging om alleen over eigen bezigheden te praten.
  • Verplaatsen in een ander kan moeilijk zijn.

Wat kun je doen?

  • Geef uitleg over de situatie en reactie van anderen, bijvoorbeeld: ‘Het doet pijn als je Carlos slaat. Daarom huilt hij nu.’

  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp CP & Gedrag
INFORMATIE:

CP & Gedrag

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

  • © 2022
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • Tempo van informatieverwerking
    • Aandacht en concentratie
    • Leren en geheugen
    • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
    • Uitvoerende vaardigheden
    • Belastbaarheid
    • Emotieregulatie
    • Sociale situaties
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.