• Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
  • School & CP
    • Inleiding
    • Tempo van informatieverwerking
    • Aandacht en concentratie
    • Leren en geheugen
    • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
    • Uitvoerende vaardigheden
    • Belastbaarheid
    • Emotieregulatie
    • Sociale situaties
Illustratieve afbeelding over het onderwerp School & CP
AAN DE SLAG MET:

School & CP

  • Inleiding
  • Tempo van informatieverwerking
  • Aandacht en concentratie
  • Leren en geheugen
  • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
  • Uitvoerende vaardigheden
  • Belastbaarheid
  • Emotieregulatie
  • Sociale situaties

Leren en geheugen

Bij kinderen met CP is het geheugen niet per se een specifiek zwakke kant. Ze kunnen net als kinderen zonder CP informatie onthouden voor kortere of langere tijd, bijvoorbeeld jaartallen van geschiedenis of regels. Maar wanneer er problemen bestaan op andere cognitieve gebieden kan het wel lijken alsof er problemen in het (werk)geheugen zijn.

Gevolgen

  • Een vertraagd tempo van informatie verwerken kan ertoe leiden dat informatie die te kort wordt aangeboden onvoldoende verwerkt wordt om goed op te kunnen slaan.
  • Daarnaast is gerichte aandacht nodig om informatie op te kunnen slaan. Lijkt informatie onvoldoende onthouden, dan is het belangrijk om te bekijken of er bij het proces van informatie inprenten en opslaan problemen ontstaan. Eenmaal opgeslagen informatie blijft bij kinderen met CP vaak goed behouden.
  • Als een kind informatie niet goed kan opslaan, kan het ook de instructies in de klas niet vasthouden en niet toepassen. Het kind maakt fouten of begrijpt niet wat het moet doen. Dit belemmert uiteraard de schoolprestaties, maar is ook funest voor het zelfvertrouwen.

Wat kun je doen?

  • Geef informatie rustig en na elkaar.
  • Bied niet tegelijkertijd verschillende informatie aan, maar bespreek één ding tegelijk.
  • Herhaal informatie, instructie of uitleg.
  • Kijk hoe je, afhankelijk van onderliggende problematiek (aandacht, tempo van informatieverwerking, waarnemen, belastbaarheid), problemen met het opslaan van informatie kunt verminderen.
  • Gebruik pictogrammen of een lijstje die het kind kan afvinken als het de desbetreffende taak gedaan heeft. Zo wordt het steeds eventjes herinnerd aan wat er verder nog gedaan moet worden.
  • Maak samen een planning. Bij het maken van een planning voor het leren heeft een kind nog regelmatig hulp nodig. Zeker als het kind zwakke plannings- en organisatievaardigheden heeft.
  • Maak met het kind een planning voor het leren van de volgende toets. Deel de planning op in kleine stukjes.
  • Bij het leren van een toets, bijvoorbeeld bij topografie kunnen deze tips ook helpen:
    • Vergroting van de kaart
    • (Samen) verwoorden wat er op de kaart te zien is
    • Verbale ezelsbruggetjes bedenken, bijvoorbeeld ‘TV-TAS’ voor Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog
    • Een stukje van de kaart afdekken
    • Meer tijd geven bij het maken van de toets
    • De toets mondeling afnemen
    • Aanpassingen in de hoeveelheid die het kind moet leren per toets
  • Creëer succeservaringen. Om gemotiveerd te blijven en het plezier in werken te behouden is het belangrijk dat het kind binnen zijn eigen mogelijkheden succeservaringen blijft ervaren.

  Ga naar PDF

Actielijst

Ga naar mijn acties

Actielijst

Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.


Wat is een actielijst?

Informatie

Onderaan de pagina’s kun je voor jou relevante informatie selecteren en opslaan in een PDF.


Ga naar persoonlijke informatie
Illustratieve afbeelding over het onderwerp CP & Gedrag
INFORMATIE:

CP & Gedrag

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Emoties & Omgeving
AAN DE SLAG MET:

Emoties & Omgeving

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Leren & Begrijpen
AAN DE SLAG MET:

Leren & Begrijpen

Illustratieve afbeelding over het onderwerp Dagelijks leven
AAN DE SLAG MET:

Dagelijks leven

  • © 2022
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Contact
  • Over CP & Gedrag
    • Inleiding
    • Wat is CP?
    • CP & ontwikkeling
    • CP & emotie
    • CP & opvoeding
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Emoties & Omgeving
    • Inleiding
    • Omgaan met emoties
    • Omgaan met andere mensen
    • Omgaan met beperkingen
    • Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • Leren & Begrijpen
    • Inleiding
    • De wereld ontdekken
    • De piramide van leren en begrijpen
    • Prikkelverwerking
    • Documenten, boeken en links
    • Back
  • CP & dagelijks leven
    • Inleiding
    • Slapen
    • Eten/voeding
    • Overzicht & energie
    • Back
  • School & CP
    • Inleiding
    • Tempo van informatieverwerking
    • Aandacht en concentratie
    • Leren en geheugen
    • Visueel-ruimtelijke vaardigheden
    • Uitvoerende vaardigheden
    • Belastbaarheid
    • Emotieregulatie
    • Sociale situaties
    • Back
Prof dr. Erik Scherder legt uit wat hersenen, CP en gedrag met elkaar te maken hebben.