Kinderen met CP hebben vaker problemen met aandacht en concentratie en die kunnen vooral op school voor problemen zorgen.
Gevolgen
Moeilijk kunnen luisteren naar de leerkracht en moeite met oppikken van instructies.
Moeilijk de aandacht kunnen richten op de taak omdat het kind sneller afgeleid wordt door prikkels (bijvoorbeeld geluiden).
Moeilijk de aandacht kunnen volhouden. Kortere spanningsboog, aandacht minder goed langdurig op één taak gericht.
Prikkelverwerking: als informatie uit de omgeving (geluid, beeld, beweging, aanraking e.d.) niet goed gereguleerd wordt kost dat veel meer energie. Als prikkels heftig binnenkomen, dan is ook de reactie vaak heftig.
Soms schrikken kinderen met CP van geluid. Je ziet dat ze ineens in een beweging of kramp schieten. Als je prikkels niet goed kunt reguleren, dan lijkt de wereld de hele dag een druk kruispunt met herrie, veel beweging en chaos. Overzicht houden is dan vermoeiend.
Schakelen tussen twee taken, de ‘aandachts-switching’, is moeilijker en gaat minder efficiënt. In het dagelijks leven heeft het kind meer moeite met op twee dingen tegelijk te letten.
Kan het moeilijk vinden om twee dingen tegelijk te doen en verliest gemakkelijk het overzicht in een situatie met meerdere kinderen. Kan daardoor gedrag minder goed afstemmen op de situatie met als gevolg dat het kind wat onhandig of onaardig kan reageren op andere kinderen.
Als een kind dromerig is en aandachtsproblemen heeft, kan het onvoldoende meedoen met een gesprek of spel.
Onrustig gedrag van het kind heeft ook andere gevolgen: overlast voor andere kinderen en veel gecorrigeerd worden in zijn gedrag (nadelig voor zijn zelfvertrouwen).
Wat kun je doen?
Zijn aanpassingen mogelijk op de specifieke aandachtsproblemen van het kind? Misschien kan de lesstof zodanig aangeboden worden dat een kind er geconcentreerder mee aan de slag kan?
Geef het kind korte en afwisselende taken waarbij het tussendoor even tijd heeft om te bewegen. Door afwisselen van inspanning en ontspanning lukt het een kind met aandachtsproblemen beter om zijn aandacht te richten op waar hij mee bezig is. Het kind kan leren zijn werkhouding te verbeteren en zijn aandacht beter bij een taak te houden.
Nodig het kind uit om een spreekbeurt te geven over CP: doordat het kind zelf vertelt wat hij heeft, leert het om woorden te geven aan cerebrale parese. Én ontstaat er meer begrip en kennis over CP bij klasgenootjes.
Een kinderpsychiater/kinderarts kan beoordelen of aandachtsondersteunende medicatie kan helpen bij de aandachts- en concentratieproblemen. In overleg met de ouders en de kinderrevalidatiearts kan een kind naar een kinderpsychiater verwezen worden.
Je actielijst is nog leeg. Vul de lijst door tips op basis van situaties te selecteren in “Emoties en omgeving” en “Leren en Begrijpen”.
Om gedrag te veranderen moet je aan de slag. Gebruik de tips en voorbeelden om zelf in actie te komen.